Kétfőtartós futódaruk

 

Az egyfőtartós daruknál részletezett gondolatmenetet folytatva: a kétfőtartós daruk jellemzője a nagyobb teherbírás és/vagy a nagyobb fesztáv.

Természetesen az egyfőtartós daruk tartományában is gazdaságos lehet kétfőtartósat tervezni, ha azt valamilyen speciális műszaki vagy geometriai körülmény indokolttá teszi.

A teljesség igénye nélkül néhány példa a kétfőtartós daru alkalmazásának indokoltságára:
  - nagy emelési magasságok esetén (20-30 m)
  - főtartók közé süllyesztett macska (ZL-SL kivitel)
  - merev függesztékes megfogó alkalmazása
  - köteles működtetésű markolós függeszték
  - megfogók vándorlásmentes kötélfűzéssel
  - járda a főtartó mentén
  - macskával együtt mozgó darufülke

A darupályán haladó keréktám és a fõtartók kapcsolódása szerint itt is megkülönböztetjük a „felsőcsatlakozású” (ZL-A), az „alsócsatlakozású” (ZL-B) és a „ráültetett” (ZL-C) kialakítást. A gyakorlatban a ZL-A elrendezés fordul elõ leggyakrabban.

Általában a főtartók felső övére hegesztett darusíneken fut az emelőművet hordozó futómacska. A felülfutós futómacskák emelőművében a kötéldob a főtartóra merőlegesen kerül beépítésre, ezért a kétfőtartós futódaruk - az emelési magasságtól függően - különböző főtartó távolsággal készülhetnek. Az emelési magasság növekedésével a kötéldob hosszmérete jelentősen növekszik, ezért nagyobb emelési magasságokhoz nagyobb főtartó távolságra és ezzel hosszabb és erősebb keréktámra is szükség lehet.

Indokolt esetben a két főtartó közelebb hozható, ha az emelőmű kötéldobját a főtartóval párhuzamosan építjük be. Ezt a kivitelt egyedi futómacska tervezésével oldjuk meg.

Összehasonlítva az egyfőtartós daruval, a kétfőtartós daruk robosztusabb kivitelűek, dinamikus terhelésre érzéketlenebbek. Általában azonos teherbírás mellett a főtartók lehajlása itt kisebb, de ez nagyobb önsúlyt is jelent, ami a gyártási költségeket és a darupálya igénybevételeit is megnöveli.

Mit tehet a felhasználó, ha az épület belmagassága kicsi, de mégis nagy emelési magasságot kell megvalósítani?

Rendeljen ZL-SL kivitelű, kétfőtartós futódarut a GD-tõl!

Ez a GD által kifejlesztett egyedi darukonstrukció egyesíti magában az egy és kétfőtartós daruk előnyeit a lehető legkisebb szerkezeti magasság elérésének érdekében.

A ZL-SL kivitel rendkívül helytakarékos, mert a daru emelőműve a két főtartó közé kerül besüllyesztésre. A besüllyesztést az egyfőtartós konstrukcióknál jól bevált alulfutós futómûvek teszik lehetővé.

Kis belmagasságok esetén problémát jelent nagy terjedelmű alkatrészek emelőhimbával történő emelése a függesztékek és a himba helyigénye miatt. A ZL-SL konstrukció erre a problémára is költséghatékony megoldást nyújt!

A kétfőtartón alul függesztett futómacska aszimmetrikus kialakítása lehetővé teszi egy második macska helytakarékos elhelyezését. A két futómacska emelőhorga szinkronüzemben helyettesíti az emelőgerendát, ezzel jelentősen megnövelve a rendelkezésre álló emelési magasságot.

A daru függesztett kivitelben is megvalósítható (ZH-SL), ami lehetővé teszi a legjobb szélső horogállások elérését is.

Ajánlatkérés



Referenciák

BKV Zrt. (Budapest, Kelenföld) ■ Radioaktív Hulladékokat Kezelő Kft. (Nemzeti Radioaktív Hulladéktároló, Bátaapáti)